INGRID
Ingrid heeft altijd gelijk

Mijn home organiser en ik…

Weten jullie het nog? Vorige maand kreeg ik een sessie met een home organiser cadeau. Eerst was ik behoorlijk verontwaardigd, maar daarna besloot ik het spelletje mee te spelen, om te zien wat die beroemde opruimcoach me kon leren. En wat is de uitslag? Het was echt geweldig! Natuurlijk ben ik niet binnen twee werken veranderd in een huishoudelijk wonder (je moet het tenslotte niet overdrijven), maar ik heb wel een paar heel praktische opruimtips gekregen. Ik bespaar er veel tijd mee en het geeft veel rust! Als goede vriendin zal ik 4 tips geven die ik thuis al uitgeprobeerd heb.

1. Ik heb mijn garderobe stevig onderhanden genomen

Mijn coach zweert voor het opruimen van het huis bij de methode met de vijf bakken! Wat dat inhoudt? Het betekent dat je alles uit een la of een kast haalt (bij mij ging het dus om een kledingkast die overliep van kleding die ik al tien jaar niet meer gedragen had) en het te verdelen in vijf groepen: houden, weggeven (aan mijn zus, aan een goed doel…), verkopen (eind deze maand sta ik op een rommelmarkt), weggooien (ik ben al naar de textielcontainer geweest) en op een andere plek opbergen. En de Gids voor Toscane had inderdaad niks te zoeken bij mijn sokken! Ik moet toegeven dat het systeem goed werkt. De volgende stap: het systeem toepassen op de kast in de hal…

2. Ik heb al het speelgoed een eigen plek gegeven

“Een eigen plaats voor alles en alles op zijn eigen plaats” Wat betekent deze belangrijke regel? Dat je alles wat bij elkaar hoort ook bij elkaar opbergt. Ja, dat is inderdaad logisch. Maar bij ons ging dat meestal meer van “opvegen, oppakken en hop, in de grote bak!” Nu heb ik verschillende bakken gekocht en die hebben allemaal een eigen functie: een voor het serviesje, een voor de Playmobil, een voor de poppenspullen, een voor de autootjes… GE-WEL-DIG! Om te beginnen kunnen de kinderen hun spullen zo veel gemakkelijker opruimen. En bovendien vallen ze me veel minder vaak lastig omdat ze iets kwijt zijn waar ze NU mee willen spelen. Nu hoef ik dit principe alleen nog maar toe te passen op de administratie, de skispullen, de kampeeruitrusting…

3. Ik heb geaccepteerd dat ik best een beetje lui mag zijn

“Hoe vaker je iets gebruikt, hoe minder moeite je moet hoeven doen om het te pakken en weer op te bergen.” Goed, dat is wel logisch. Dus nu staat de strijkplank in de keuken (opgeklapt tussen twee kasten, daar staat hij niet in de weg) en het fonduestel, dat ik maar een keer per jaar gebruik, in een kast in de bijkeuken. Geloof het of niet, maar ik heb er nu veel minder moeite mee om mijn strijkplank tevoorschijn te halen!

4. Ik ben vaste gewoontes gaan waarderen

Ik had niet verwacht dat ik dit ooit zou zeggen… Maar nu geef ik toe dat het een uitkomst is. Bijvoorbeeld: ik draai elke dinsdag en vrijdag een was. Elke woensdagavond betaal ik mijn rekeningen. Op zaterdagochtend neem ik stof af. Ik heb alle steeds terugkerende klusjes dus een plaats gegeven in de dagelijkse gang van zaken. Dat levert me een enorme tijdwinst op, terwijl ik geen schuldgevoel heb als ik even niks doe!

Hebt u zelf ook nog slimme opruimmethodes?

Comment avez-vous trouvé cet article ?
Article précédent Article suivant

You Might Also Like

Geen reacties

Geef een reactie